Människor är skapta för att älskas – prylar för att utnyttjas

Människor är skapta för att älskas. Prylar är skapta för att utnyttjas. Kan en del av våra problem bero på det motsatta, att prylar älskas och människor utnyttjas?

Detta cirkulerar på Facebook. Vem skrev detta frågade någon? Ett förslag var Augustinus, men det var tydligen en fri översättning av ett amerikanskt vykort.

Gjorde en sökning på Google för att se om någon skrivit nåt liknande. Resultatet blev 2 nyandliga, en kristen, en livscoach och ett marxistiskt inlägg. Dessutom en referens till bloggen ”Det klokaste som sagts” och en fråga ”Är du tillsammans med en psykopat?”

Ingen skrev om vårt beroende till prylar. En skrev om att älska sig själv. Två skrev om att utvecklas som människa. Tre skrev om att utnyttjas. En skrev om att älska Gud och om Jesus.

Det mest överraskande är rädslan för att utnyttjas av en psykopat. Anledningen är nog ordet utnyttjas. Rädsla för att utnyttjas är stark i vår tid. Visst, det vore det hemskt, men jag undrar hur vanligt det egentligen är? Hur många i din närhet har råkat ut för sexuellt utnyttjande och psykopater egentligen?

Vågar vi inte uttrycka kärlek för rädslan för att det kan missförstås? I skolan kan lärare bli anmälda. På jobbet kan det misstolkas. Det krävs mod för att vara kärleksfull.

Frågan om vi är skapta för att älska alla medmänniskor berör mig. Jag har sökt mig till  sammanhang utanför familjen där det finns, eller i alla fall borde finnas. Det har lett mig till körer, till en tro, till självhjälpsgrupper och till nya kompisgäng. Ibland har det lett till besvikelser, men ofta har jag hittat fram. I alla fall periodvis. Jag gillar att vara med och vill bidra i såna sammanhang. För det är bara i såna mindre grupper vi kan prova att visa kärlek till alla andra medmänniskor.

Nu när jag först berörts av och sedan arbetat med denna text fastnar den i minnet. Internet minns för evigt. Nu är det bara att försöka leva mer enligt uppmaningen. Människor är skapta för att älskas!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.