Entreprenörsutbildning och inkubator

För vem?

Är du en entreprenör och vill nå framgång i team?

Hösten 2014 gick jag på utbildningen i tre veckor som leds av Roger Hamilton och sex olika lärare från olika delar av världen. Detta är en sammanfattning av det viktigaste innehållet. Det var mycket värdefullt för mig och de andra entreprenörerna som deltog.

Wealth Dynamics personprofiler

 

Wealth Dynamics Profiles

Ovan finns exempel på framgångsrika entreprenörer med väsentligt olika strategier. Var och en har fokuserat på sina styrkor. Den profil de har Flow i. Det är områden där de levererar värde naturligt och utan ansträngning. Det är också den roll i vilken de uppfattas som trovärdiga av omgivningen. På utbildningen gick vi igenom dessa exempel.

Personprofiler bakom entreprenörskap – Wealth Dynamics Profiles

Alla lärare och alla kursdeltagare (15 st) berättade vilken profil de hade och jag fick levande exempel på teorierna.

Ett företags utveckling från ide till substans

Samma grundmodell kan användas för att beskriva ett entreprenörsföretags utvecklingssteg från ide till fullt etablerad vinstgivande och fungerande verksamhet.

WD Process

Frågor att ställa sig

De olika sidorna runt kvadraten grupperar frågeställningar kring det ”det nya eller etablerade initiativet” på ett intressant sätt.

WD Profiles QuestionsWhat

Man kan säga att för den övre sidan av svarar på frågan ”What?”, dvs Vad ska vi skapa, Vilket behov ska vi tillmötesgå? Vad är det senaste? Vad kommer i framtiden? Vad ska vi kombinera för att skapa något nytt?

Exempel: iPhone, Windows

Who
Det följs av ”Who?” runt People-aspekten t.ex. målgrupper och teamsammansättning. På nedre sidan är frågan ”When?” och till vänster är frågan ”How?”. Över alltsammans svävar frågan ”Varför?” – frågor kring målsättning, identitet, passion och drivkrafter.

Exempel: Skapa film och mode genom att förstå människors behov. Skapa värde i stunden tillsammans i en TV-soffa som Oprah Winfrey. Framgångsrika partnerskap som ger värde.

When

Timing.  När är rätt tid att satsa? Hur uthålliga ska vi vara? När ska vi ta betalt? Hur mycket? Nyckelfrågor för att tjäna pengar på ideer och teamarbete.

Exempel: Köpa och sälja varor. Familjen Persson på H&M. Warren Buffet med investeringar.

How

Hur kan vi förbättra verksamheten och automatisera? Vad är olönsamt och ska skäras bort? Kan vi automatisera delar och effektivisera leveransen?

Exempel: Henry Ford som automatiserade bilindustrin genom det löpande bandet. Microsoft som byggde affärsmodell på de icke nyskapande Windows och Microsoft Office. Ericsson som med djup ingenjörskompetens bygger optimerade och telefoniväxlar och mobiltelefonsystem.

 

TypesOfBusiness

De olika sidorna på kvadraten motsvarar även olika typer av företagsamhet. Alla varianter är framgångsrika i sig, men man kan t.ex. fråga sig om vilken typ av förändring ger störst effekt och även ifrågasätt ifall man verkligen ska kombinera olika typer av verksamhet i en och samma enhet.

Utveckling som entreprenör i olika steg

Wealth Spectrum

Varje steg i denna modell är beskriven med konkreta råd vad man ska fokusera på. För mig ger det trovärdighet eftersom det tar tid att bygga framgång.

Roger Hamilton beskriver Wealth Spectrum

Vad är rikedom? Definition och utbildningens målsättning

Ett centralt begrepp är rikedom förstås, Det är utbildningens mål att skapa rikedom så att man kan bo vart som helst på jorden och driva sitt entreprenörskap. Målet är absolut inte bara pengar, utan Rikedom definieras som det som man har kvar i kunnande om man har kvar dagen efter att företaget kraschat och alla pengar är borta. Flera av världens främsta entreprenörer har i något läge av sin utveckling hamnat i ett sådant läge, men med kunskap och erfarenhet har de lyckats på inte alltför lång tid återhämtat sig och fortsatt sin entreprenörsresa.

Här är en länk till entreprenörsinkubatorn och utbildningen ILAB Expressa> Den rekommenderas varmt.

Youtube videos av Roger Hamilton:
Om du inte vill eller har möjlighet att åka till Bali finns mycket av materialet på Youtube.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s